آموزش و اخبار

مفهوم Broadcast Domain و Collision Domain در شبکه

سلام و درود خدمت شما همراهان عزیز که همواره بدنبال علم اندوزی هستید. من، میلاد مدنی، کارشناس فنی گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه، با آموزش مفهوم Broadcast Domain و Collision Domain در شبکه و در سویچ و روتر، در خدمتتون هستم. این آموزش با همکاری گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه و آکادمی آموزشی درس و مهارت برای شما تولید شده.

تعریف collision domain :

به این معنی است، که هرگاه دو یا چند کاربر در شبکه بسته ای را بصورت همزمان برای همه اعضای آن شبکه ی که تحت یک دامین باشد بفرستند، در اینجا تصادم یا Collision اتفاق می‌افتد که باعث اشکال در شبکه می شود.

تعریف Broadcast Domain :

به محدوده‌ای گفته می‌شود که کاربران تحت دامین می‌توانند پیام یا بسته Broadcast را دریافت کنند.

نکته:

سوییچ‌ها Collision Domain را از هم جدا می‌کنند ولی دارای یک Broadcast    Domain هستند اما روترها بر روی هر اینترفیس خود یک  Broadcast Domain ایجاد می‌کنند

نکته:

در صورت Vlanبندی یه سویچ آنگاه به ازای هر ویلن از سویچ یکDomain   Broadcast جداگانه داریم. ولی در روتر اگر پورت های آن را Bridge کنیم، آنگاه به ازای هر بریج یک Broadcast Domain خواهیم داشت.

تعداد Broadcast domain در  Switch و  Router :

تعداد Broadcast domain در Switch

کامپیوتر هایی که به  یک سوئیچ متصل هستند عضو یک broadcast domain هستند یعنی سوئیچ قادر به شکستن بسته های broadcast نیست و کامپیوتر های متصل به آن، بسته broadcast را دریافت می کنند. قادر به ایجاد broadcast domain جداگانه نیست. اگر از یکی از اینترفیس های سوئیچ بسته broadcast ارسال شود تمامی کامپیوتر های متصل به آن بسته را دریافت می کنند. البته در صورت Vlan بندی سویچ، داستان متفاوت شده و به ازای هر Vlan ما یک Broadcast Domain و یک Collision Domain خواهیم داشت.

تعداد Broadcast domain در Router

روتر می تواند برای هر اینترفیس خود یک broadcast جداگانه ایجاد کند، ولی یک اینترفیس روتر نمی تواند بسته Broadcast اینترفیس دیگری را دریافت کند.

در جدول زیر می‌توانید براحتی تمامی موارد ذکر شده در بالا را مشاهده کنید

 

تعداد  Collision Domain در Switch و Router

تعداد Collision domain در Switch

تعداد تصادم ها در switch به تعداد پورت ها و یا تعداد Vlanبندی یک سویچ بستگی دارد.

در این تصویر دامنه برخورد یا collision در سویچ را مشاهده می کنید  که البته VLAN بندی شده است

تعداد Collision domain در Router

تعداد Collision domain در روتر به تعداد پورت های آن بستگی دارد، بدین منظور که اگر پورت های یک روتر باهم bridge شوند، آنگاه تعداد Collision domain در این شبکه 1 خواهد بود اما در صورت عدم Bridge آنگاه به ازای هر پورت شبکه ما یک Collision Domain‌ خواهیم داشت

 

سوال امتحانی

در تصویر زیر تعداد Collision domain و Collision domain در این شبکه چه مقدار است؟ لطفاً جوابتون رو توی قسمت نظرات برامون بنویسید

 

 

دیاکو شبکه

گروه دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت جهت بازدید از پروژه، از طریق شماره تلفن 03591098979 و یا واتس‌آپ 09913228979، نسبت به برقراری تماس اقدام نمایید.

کارشناسان واحد فروش، فنی و پشتیبانی در تمامی روزهای هفته آماده‌ی ارائه‌ی پاسخگویی و خدمات به شما عزیزان می‌باشند.

3 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.