آموزش و اخبار

تاریخچه و انواع کابل شبکه – قسمت 1

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2

سلام و درود خدمت همه‌ی شما همراهان گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه، و وبسایت آمورشی درس و مهارت. وحید عباسی هستم، سرپرست فروش مجموعه و در این مقاله‌ی جامع قرار هست انواع کابل‌های شبکه رو بررسی کنیم و با انواع دسته‌بندی اونها آشنا بشیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه و از اطلاعات اون بتوانید در پروژه‌هاتون استفاده کنید و به صورت تخصصی به انجام امور زیرساختی بپردازید. همچنین می‌توانید برای آشنایی با سایر اجزا شبکه، این مقالات رو هم مطالعه کنید.

مفهوم Broadcast Domain و Collision Domain در شبکه

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – ۱

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – 2

تاریخچه پیدایش شبکه­ های کامپیوتری – قسمت اول

تاریخچه و انواع کابل شبکه – قسمت 2

کابل شبکه

تاریخچه

کابل شبکه یکی از انواع کابل های مسی زوج بهم تابیده است!!!

 در اوایل سال 1877 گراهام‌ بل شرکت خود را تاسیس و پروژه ملی تلفن آمریکا شروع شد و چندین سال بعد یعنی در سال 1888 پروژه انتقال الکتریسیته (برق AC) نیکولا تسلا شروع شد و هنگامی که کابل جریان الکتریسیته در کنار کابل های تلفن عبور کرد همچنین برق ترامواهای شهری AC شده بودند که تمامی این فاکتورها باعث ایجاد نویز در تلفن­های شهری شد در آن زمان اولین تلفن­‌ها از خطوط تلگراف استفاده می­کردند. در برخی کشورها، شرکت‌های نصب و نگهداری تراموا مسئول ایجاد اختلال در خطوط تلگراف شناخته شده بودند و مجبور بودند هزینه کارهای اصلاحی را بپردازند. تداخل در خطوط تلفن حتی بیشتر از خطوط تلگراف اذیت کننده است چون صدای خش خش بدون قطعی عملا از صحبت کردن واضح جلوگیری می­کند.

زوج سیم­های تلفنی که در دو طرف میله‌ها روی تیرهای برق بسته شده بودند، مسیری مشترک با خطوط برق داشتند. در عرض چند سال، استفاده روزافزون از جریان الکتریسیته مجدداً تداخل­ها را افزایش داد، بنابراین مهندسان روشی به نام جاب­جایی پل­‌های سیم برای خنثی کردن نویزها ابداع کردند.

در جاب­جایی پل­‌های سیم، سیم‌ها در هر چند قطب(پل)، موقعیت خود را تعویض می­کنند. به این ترتیب، دو سیم، نویز مشابهی از خطوط الکتریسیته دریافت می‌کنند و خنثی می­‌شوند. این ابداع کوچک و اجرای اولین پیچش در سیم­‌های مسی بود که امروزه کابل­های شبکه را شکل دادند و از همان قانون استفاده می­کنند، سپس نرخ پیچش حدوداً چهار پیچ در هر کیلومتر شد و تمامی مشکلات برطرف شد!

 

کابل شبکه وارد بازار می­شود!

کابل نسل اول و دوم (CAT1 & CAT2)

کابل رده 1 در سال 1985 معرفی شد. این کابل یک زوج بهم تابیده بدون محافظ (UTP) بود که از دو زوج بهم تابیده عایق بندی شده تشکیل شده بود تا تداخل را از بین ببرند. هزینه کم و نصب آسان آن را برای اتصال کامپیوترهای خانگی و تجاری به تجهیزات شرکت‌های تلفن، محبوب کرده بود. کابل UTP نسبت به کابل های دارای محافظ در معرض تداخل رادیویی و مغناطیسی است. در حال حاضر این کابل برای سیم کشی تلفن استفاده می­شود، سرعت داده آن 1 مگابیت در ثانیه است. یک بهبود در این کابل باعث شد که کابل CAT2 اندکی پس از آن با سرعت داده 4 مگابیت در ثانیه منتشر شود.

کابل نسل سوم (CAT3)

نسل 3 در اوایل دهه 1990 معرفی شد و به اوج خود رسید و دارای سرعت داده 10 مگابیت بر ثانیه با پهنای باند 16 مگاهرتز (MHz) بود. نسل 3 و نسل­های بعد از چهار جفت سیم پیچ خورده تشکیل شد. که امکان انتقال همزمان الکتریسیته (POE) صدا، داده و ویدیو را از طریق یک کابل واحد فراهم می کند.

کابل نسل چهارم (CAT4)

کابل نسل 4 ارتقاء یافته از CAT2 بود و در درجه اول برای شبکه های Token Ring استفاده می­شد. همچنین در شبکه‌های تلفنی و داده‌ای که امروزه قدیمی هستند، استفاده می‌شد. سرعت انتقال برای یک کابل نسل چهارم 16 مگابیت بر ثانیه بود.

 کابل نسل پنجم (CAT5)

نسل 5 در سال 1995 معرفی شد و جانشین  CAT3 است. این اولین کابلی بود که دارای dual-rated با سرعت 10/100 مگابیت بر ثانیه با پهنای باند 100 مگاهرتز بود. این کابل می­تواند سیگنال های ویدئویی و تلفنی را تا فواصل 100 متری منتقل کند. رده 5E نسخه پیشرفته CAT5 است و می تواند تا سرعت 1 گیگابیت در ثانیه تا فاصله 55 متر منتقل کند. این کار با افزایش تعداد پیچش­ها انجام شد و کابل را در برابر تداخل بسیار مقاوم تر کرد. پس از معرفی آن در سال 2001، به سرعت به کابل انتخابی برای تاسیسات­ها جدید و مقاوم تبدیل شد.

کابل نسل ششم  (CAT6)

پهنای باند یک کابل نسل 6، به 250 مگاهرتز افزایش یافت، و سرعت نیز به 1 گیگابیت در ثانیه رسید، همچنین متراژ به بیش از 55 متر افزایش یافت. CAT6 در نسخه دارای محافظ یا شیلد نیز موجود است.

کابل نسل 6A در سال 2008 معرفی شد و از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه در پهنای باند 500 مگاهرتز پشتیبانی می­کند. CAT6A فقط در مدل­های دارای محافظ یا شیلد موجود هستند

کابل نسل هفتم  (CAT7)

 

نسل 7 در سال 2010 منتشر شد و هنوز هم سرعت 10 گیگابیت در ثانیه دارد، اما پهنای باند آن به 600 مگاهرتز افزایش یافته است. این افزایش پهنای باند با افزودن محافظ(شیلد و فویل) بیشتر انجام شد.

کابل نسل  7A که در سال 2013 معرفی شد، سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را حفظ می­کند و در عین حال پهنای باند را به 1.2 گیگاهرتز افزایش می­دهد.

نسل هشتم

 

رده 8 اساساً برای کمک و بهینه سازی مراکز داده در افزایش پهنای باند و سرعت شبکه ایجاد شده است. سرعت آن 40 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 2 گیگاهرتز در حداکثر 30 متر را دارد.

انواع کابل های شبکه

کابل های شبکه از دو دیدگاه مختلف دسته بسته میشوند:

  1. براساس نسل یا Category  کابل که در مباحث قبلی همه آن­ها رو نام بردیم CAT1, CAT2, CAT3, CAT4, CAT5, CAT5E, CAT6, CAT6A, CAT7, CAT7A, CAT8
    کابلی که در حال حاضر بیشتر در صنعت IT مورد استفاده قرار میگیرد نسل ششم یا همون CAT6 است. این کابل شبکه دارای 8 رشته سیم رنگی می­‌باشد و در اکثر مواقع برای سر بندی و نصب کانکتورهای مرتبط از سربندی سری B استفاده می­‌کنند. رنگ­‌های موجود در کابل را در جدول زیر مشاهده می­کنید.

 

گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت جهت بازدید از پروژه، از طریق شماره تلفن ۰۳۵۹۱۰۹۸۹۷۹ و یا واتس‌آپ ۰۹۹۱۳۲۲۸۹۷۶، نسبت به برقراری تماس اقدام نمایید.

کارشناسان واحد فروش، فنی و پشتیبانی در تمامی روزهای هفته آماده‌ی ارائه‌ی پاسخگویی و خدمات به شما عزیزان می‌باشند.

فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه نت متال

همچنین برای خرید مطمئن، می‌توانید به فروشگاه تخصصی تجهیزات شبکه نت‌متال مراجعه نمایید

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.