آموزش و اخبار

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – 1

به نام خدا

مقدمه

امروزه دیگر بر همگان روشن است که تکنولوژی نقش مهمی را در تمامی ابعاد زندگی ما ایفا میکند، دیگر نمیتوان با آن به مقابله پرداخت یا از آن فاصله گرفت.

همچنین، با نگاهی به سرعت آن متوجه خواهید شد که علاوه بر نیاز به حضور تکنولوژی در زندگی و کسب و کار، باید همواره به روز بوده و از رشد آن نیز آگاه بود.

در گذشته­ ی نه چندان دور، تنها با یک تلفن، فکس و ماشین حساب و دفتر حسابداری می­شد یک کسب و کار بزرگ را هدایت کرد. اما امروزه دیگر نمی‌توان به این قناعت کرد، به طوری که حتی برای یک فروشگاه کوچک نیز به حداقل یک کامپیوتر و سیستم نظارتی نیاز است.

یکی دیگر از اهمیت های وجود تکنولوژی در کسب و کار، افزایش بهره وری با کمک نظارت، گزارش گیری و افزایش سرعت عمل کارکنان با مکانیزه کردن برخی امور روزمره است.

به طور مثال، شما میتوانید با گزارش گیری از سیستم حضور و غیاب، از وضعیت نظم کارکنان اطلاع پیدا کنید. به کمک سیستم VoIP می­توانید از وضعیت تماس­های ورودی و خروجی آگاه شوید. همچنین در صورت بروز مشکل، تماس های ضبط شده را مورد بررسی قرار دهید. از نرم افزار حسابداری گزارش وضعیت مالی را بررسی کرده و برای آینده تصمیمات دقیق اتخاذ نمایید.

همانگونه که تکنولوژی با خود مزایای بسیاری را به همراه دارد، به همان میزان نیازمند مهارت­های تخصصی می‌­باشد. زیرا اگر راه اندازی به صورت اصولی انجام نشود، اولا باعث کندی و بروز خطاهای زیاد می­شود، ثانیاً ریسک از بین رفتن اطلاعات شما را بالا می­برد و ثالثاً، اگر موارد امنیتی به درستی تنظیم نشوند می‌تواند باعث سرقت یا حذف اطلاعات شود.

در مجموع، بروز بودن و بروز ماندن یک امر مهم و حیاتی برای بقا و توسعه کسب و کار می­‌باشد اما مشروط برآنکه همه­‌ی موارد به صورت کارشناسی توسط متخصصین امر بررسی، ارائه، اجرا و پشتیبانی شوند.

1- سرور

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - سرور
اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – سرور

وجود یک سرور قابل اطمینان و مناسب برای هر سازمانی که دارای نرم افزارهای حسابداری، مالیات، کنترل تردد، CRM و… می­باشد، امری لازم و ضروری است. اما سرور قابل اطمینان و مناسب به چه معناست؟ آیا می­توان از یک کامپیوتر معمولی به عنوان سرور استفاده نمود؟ درست است که می­توان از یک کامپیوتر معمولی به عنوان سرور استفاده نمود اما سرورها دارای ویژگی هایی هستند که آنها را از کامپیوترهای معمولی متمایز می­سازد.

  • سخت افزار قدرتمند نسبت به کامپیوترهای معمولی
  • وجود قطعات قوی برای روشن بودن و نهایت به صورت 24/7 (هر روز هفته و به صورت 24 ساعته)
  • امکان افزایش منابع سخت افزاری بدون محدودیت های کامپیوتر
  • وجود سخت افزار های رزور و فعال برای جلوگیری از قطع شدن، خاموش شدن و از کارافتادن (مانند پاور، هارد و…)
  • امکان ایجاد Raid  برای حفظ امنیت اطلاعات
  • امکان نصب نرم افزارهای مجازی ساز ( hypervisor ) برای ایجاد ماشین های مجازی
  • سرعت بالاتر پردازش، ذخیره سازی و ارسال اطلاعات بر روی بستر شبکه

این موارد تنها بخشی از امکانات و مزایای سرور در مقابل یک کامپیوتر معمولی وحتی قدرتمند است که نشان می­دهد استفاده از یک کامپیوتر معمولی به جای سرور در سازمان، خطرات بسیاری داشته و امکان بروز مشکل را به شدت افزایش می­دهد.

2- سوئیچ

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - سویچ شبکه
اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – سویچ شبکه

سوئیچ‌ها در طراحی شبکه نقش حیاتی را برای برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف ایفا می‌کنند، به‌حدی که شاید بتوان در صورت از کار افتادن هریک از اجزاء شبکه، همچنان به فعالیت پرداخت اما بدون سوئیچ و ارتباط بین اجزاء، ادامه‌ی فعالیت بکلی مختل شده و جلوی فعالیت را می‌گیرد. همچنین، اگر سوئیچ مورد نظر بدون بررسی کارشناسی انتخاب شده و توان آن، کمتر از حجم کاری مجموعه باشد، می‌تواند باعث بروز کندی شبکه شده و روند انجام امور در سازمان را با اختلال و کندی مواجه سازد.

2-1- قابلیت POE

POE (Power over Ethernet) قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد علاوه بر دیتا، برق مورد نیاز تجهیزات را نیز از طریق کابل شبکه عبور داده و دیگر نیازی به کابل‌کشی مجزا برای تامین برق نداشته باشید. از این قابلیت برای بسیاری از تجهیزات مانند تلفن‌های VoIP، دوربین‌های مداربسته‌ی تحت شبکه، دستگاه‌های حضور و غیاب، آنتن‌های وایرلس، Access Point و … می توان استفاده نمود.

3- رک

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - رک
اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – رک

وجود رک جهت نظم دهی و متمرکز سازی اجزاء شبکه، بسیار حیاتی می‌باشد. همچنین از دسترسی افراد متفرقه به تجهیزات حیاتی و حساس مانند و سوئیچ، جلوگیری کرده و علاوه بر آن، مانع از ورود گرد و غبار اضافه به درون تجهیزات می‌شود.

لطفاً هنگام انتخاب رک، چند مورد را مد نظر قرار دهید:

  • کیفیت ساخت بدنه‌ی رک
  • درب رک (شیشه‌ای باشد یا فلزی)
  • درب‌های جانبی (بهتر است برای دسترسی راحت‌تر، رکی را انتخاب کنید که درب جانبی داشته باشد)
  • فن و چرخ (سعی کنید برای مدیریت هزینه، رک را از جایی تهیه کنید که چرخ و فن داشته باشد)
  • قفل (رک حتماً دارای قفل مناسب برای درب جلو، عقب و درب‌های جانبی باشد)
  • عمق رک (لطفا با توجه به تجهیزاتتان، عمق مناسب را انتخاب کنید. نه خیلی آزاد و نه خیلی فشرده!)

همچنین، لطفاً این موارد را نیز برای مکان رک مد نظر داشته باشید، زیرا پس از نصب رک و اتصال اتصال کابل‌های شبکه، تغییر مکان آن آسان نخواهد بود.

  • برای رک مکان مناسبی را در نظر بگیرید.
  • مکانی که دسترسی به آن محدود باشد.
  • در نزدیکی برق فشار قوی نباشد.
  • لوله‌های آب و فاضلاب در مجاورت آن قرار نداشته باشد.
  • رک اصلی حتماً دارای تهویه‌ی مناسب (کولر گازی) باشد.
  • اتاق سرور ترجیهاً دارای پنجره نباشد و یا اگر پنچره دارد، هم از نظر ایمنی، و هم از نظر ورود نور و گرد و غبار، ایزوله شده باشد.
  • درون رک به سنسور دما، رطوبت و دود (با قابلیت مانیتورینگ) مجهز باشد.
  • کمی آینده‌نگری داشته باشید و چند یونیت فضا برای اضافه شدن تجهیزات درنظر بگیرید

جمع‌بندی

تا این مرحله، توانستیم برخی از اجزاء اصلی و مهم را در شبکه‌ی یک سازمان مورد بررسی قرار دهیم. امیدوارم مطالب فوق بتواند شما را در راه‌اندازی یک شبکه‌ی پایدار و استاندارد همراهی کند.

در قسمت بعد، سایر اجزاء شبکه را مانند VoIP، پشتیبان‌گیری، آنتی‌ویروس و غیره را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – 2

گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت جهت بازدید از پروژه، از طریق شماره تلفن 03591098979 و یا واتس‌آپ 09913228976، نسبت به برقراری تماس اقدام نمایید.

کارشناسان واحد فروش، فنی و پشتیبانی در تمامی روزهای هفته آماده‌ی ارائه‌ی پاسخگویی و خدمات به شما عزیزان می‌باشند.

منبع: وبسایت من، وصال

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.